Bedemandens opgaver ved kirken

En bedemand tager sig af alle de praktiske ting i forbindelse med både selve dødsfaldet og begravelsen. Overordnet set er det bedemandens opgave er sørge for, at de pårørende får et godt forløb efter dødsfaldet og får sagt ordentligt farvel til den afdøde.

Ved begravelsen er bedemandens primære opgaver:

• At køre kisten til og fra kirken
  • At transportere blomster fra kirken/kapellet til gravstedet
  • At transportere urnen til krematoriet

Hvis de pårørende selv ønsker at overtage nogle af disse opgaver, er dette også en mulighed.

Bedemandens øvrige opgaver ved begravelsen:

• At hjælpe med at planlægge en mindesammenkomst
  • At informere om begravelseshjælp
  • At sende billeder fra kirken

Bor du i Fredericia eller omegn og har netop mistet en kær, kan du kontakte en bedemand i Varde, som står klar til at hjælpe dig. I samråd med bedemanden kan du aftale, hvilke opgaver du ønsker bedemandens hjælp til, samt hvilke opgaver du og din familie selv ønsker at varetage. Bedemanden kan også give et nøjagtigt prisoverslag over de forskellige ydelser, som tilbydes.