rundkirke

Besøg rundkirkerne på Bornholm

”Bornholm, Bornholm, Bornholm. Du, min dejlige ferieø.” Sådan lyder starten af omkvædet i Ib Mossins sang ”Bornholm, Bornholm, Bornholm”. Og dette med god grund. For Bornholm er i særdeleshed en dejlig ø at holde ferie på. Foruden smuk og storslåen natur byder ferie på Bornholm også på mange kulturelle og historiske seværdigheder, heriblandt øens mange rundkirker.

I Danmark er der i alt syv rundkirker fra middelalderen, og fire af dem er placeret på Bornholm. Hver rundkirke har sit helt eget særpræg.

Rundkirkerne har både fungeret som kirker og forsvarsmærker og adskiller sig fra traditionelle kirker, idet rundkirkerne har et rundt kirkeskib samt en central kerne, som enten er rund eller ottekantet, i stedet for et sideskib. Østerlars Rundkirke er øens mest berømte og besøgte rundkirke og også den største af de fire rundkirker på øen.

Olsker Rundkirke er til gengæld den højeste af de fire rundkirker og tilmed den mest elegante. Den bedst bevarede af rundkirkerne er Nylars Rundkirke, mens den mindste og yngste af rundkirkerne er Nyker Rundkirke.

De fire rundkirker på Bornholm

Som den mest berømte af Danmarks rundkirker har Østerlars Rundkirke årligt 120.000 gæster, hvoraf mange af dem er danskere. Kirken regnes for at være den ældste af rundkirkerne på Bornholm og stammer højst sandsynligt tilbage fra omkring 1150.

Efter sigende skulle Østerlars Rundkirke også være en del af historien om de bornholmske middelalderkirkers placering og de franske tempelridderes orden. Med sine 28 meter er Olsker Rundkirke den højeste af rundkirkerne på Bornholm. Udsynet fra den høje kirke betød, at den var vanskelig at erobre for indtrængende fjender. Omkring 25.000 gæster besøger årligt denne rundkirke.

Nylars Rundkirke vidner i højere grad end de andre rundkirker på Bornholm om, at rundkirkerne også blev brugt som forsvarsværk. Kirken har desuden et specielt spåntag, som blev bygget i 1500-tallet. Den sidste rundkirke på Bornholm er Nyker Rundkirke. Ligesom Nylars Rundkirke bærer også

Nyker Rundkirke tydeligt præg af at have været brugt som forsvarsværk. Kirken menes at være opført i 1200-tallet og er dermed den yngste af de fire kirker. Kirken byder også på flotte kalkmalerier, som er placeret på den store søjle i midten af kirken.

Alle fire rundkirker er åbne for besøgende gæster med undtagelse af, når der er kirkelige ceremonier. De fire rundkirker er bestemt et besøg værd, for dig som holder ferie på Bornholm og ønsker at rejse tilbage i historien.