Hvad er et kloster?

Et kloster er oprindeligt en bygning for et religiøst fællesskab, som lever adskilt fra samfundet. Det er historisk set munke og nonner, der har boet i klostre rundt omkring, hvor de har levet efter særligt strenge regler og bestemmelser. Der findes ikke kun kristne klostre og munke, men klostre inden for mange forskellige religioner verden over.

Klassiske klostre i Danmark i dag

Klostrene blev afskaffet i Danmark efter reformationen, men kommer tilbage igen, da religionsfrihed bliver indført med grundloven. Siden dengang er der kommet mange forskellige klostre ordner til Danmark. Nogen er her stadig, imens andre igen er forsvundet. I dag er der stadig både kvinder og mænd, der lever på klassiske klostre efter særligt strenge og bestemte regler. Antallet er dog drastisk faldende, og hvis udviklingen fortsætter, vil der ikke gå særlig mange år før de sidste tilbageværende klassiske klostre må lukke.

Besøg et kloster i Danmark

I dagens Danmark ligger der dog stadig mange klostre rundt omkring. Heriblandt Børglum Kloster i Nordjylland. På de danske klostre sker der dog også meget andet end det traditionelle liv som munk eller nonne. Her kan du fx tage på kunstudstilling i Nordjylland. Derudover sker der også mange andre ting, og der er mange forskellige arrangementer og tilbud til gæster, der kommer forbi. Du kan blandt andet se:

• Udstillinger
  • Julemarked
  • Koncerter
  • Forskellige events

Derudover er der mange klostre, hvor du som gæst kan blive inviteret ind og se de gamle bygninger, hvori munkene og nonnerne boede og havde deres daglige gang. Mange klostre er smukke og ældre bygninger med en god og lang historie bag sig, og derfor er det spændende for både voksne såvel som børn at komme forbi og høre mere.