Værd at vide inden du vælger gravsten og gravplads

Når livet lakker mod enden, er det tid til at vælge en gravsten og en gravplads, hvis dette er noget den enkelte person ønsker. Det er dog ikke altid så lige til, da der findes mange forskellige typer af begge dele. Derfor får du her et overblik over, det du skal vide om gravpladser og gravsten, så du kan være sikker på at finde de rette. Det kommer nemlig både an på, hvad pladsen og stenen skal symbolisere, og om de har en særlig betydning for den afdøde. Måske ønsker man, at begge dele skal se ud på en bestemt måde, og måske har man ikke nogen særlige præferencer. Uanset hvad kan en stenhugger hjælpe dig med at finde den rette gravsten til gravpladsen.

Typer af gravpladser

Når du skal vælge gravplads, kan det både være en beslutning, du som pårørende skal træffe, eller det kan være en beslutning, som afdøde allerede havde en holdning til. Uanset hvad er gravpladsen et sted, hvor I og andre pårørende kan komme på besøg og vise jeres savn til den afdøde. Ved dette valg kan følgende faktorer spille en rolle:

• Afstanden til kirkegården og kirken
  • Størrelsen på pladsen
  • Placeringen på kirkegården
  • Udtrykket ved gravstedet. Skal det være snorlige med blomster, eller skal det se mere naturligt ud?

Dette er nogle af de ting, du kan overveje, når du skal vælge gravsted til en af de kære.

Hvilken gravsten skal du vælge?

Foruden gravsted skal du også vælge en gravsten, der skal placeres på kirkegården. Her kan du vælge imellem mange forskellige typer af materiale og udsmykning, som stenhuggeren kan hjælpe dig med. En stenhugger har mulighed for at skrive en tekst eller tegne en figur på stenen, der kan skabe betydning og symbolik både for dig, de øvrige pårørende og for den afdøde selv. Du kan altid rådføre dig hos en stenhugger for at høre nærmere om dine muligheder.